Vandaag in NRCQ een berichtje over de vorderingen op het gebied van huishoudrobots, meer in het bijzonder stofzuigrobots. Die waren er natuurlijk al, maar ze hadden nog een aantal beperkingen. Op het web zijn filmpjes te vinden waarin eerdere modellen tegen meubels botsen, kerstbomen omver rijden, van een trap vallen, beklemd raken en zo meer. Met betere techniek zijn ze nu veel beter in staat om obstakels waar te nemen. En met betere software kunnen ze hun gebied in kaart brengen en dat gebied efficiënter afwerken. Met een Wifi-verbinding kunnen ze op afstand via de smartphone worden bestuurd, eventueel door middel van gesproken opdrachten. De kinderziektes lijken er nu dus uit te zijn, maar die ontwikkeling heeft relatief veel tijd gekost, Dit heeft sommigen tot de gedachte gebracht dat het nooit zou gaan lukken.
Daaronder het CPB dat recentelijk in zijn Policy Brief 2015/13 schreef: " Al in de jaren zestig sprak men over huishoudrobots en andere technische snufjes die er nooit zijn gekomen".
Nou, wel dus.
De snelheid van de technologische ontwikkeling heeft -uiteraard- een belangrijke economische component. Het maakt veel verschil of er direct vraag naar het betreffende product is en hoeveel. Daarbij is ook de prijs van groot belang. De 'early adopters' betalen in de regel de kosten van doorontwikkeling, waarna een verbeterde versie tegen een lagere prijs kan worden aangeboden aan het grote publiek. Zo ook in dit geval. De eerste modellen, zoals die van Dyson uit 2001 (circa $ 3000) kostten teveel voor een doorsnee huishouden, maar de prijs van de nieuwe sterk verbeterde versies ligt nu onder de $ 500.
De technologische innovatie gaat snel. En dus verandert ook ons leven. Technologie beïnvloedt de economie en daarmee onze welvaart, maar ook onze sociale cohesie en het functioneren van media en politiek. Dat heeft zowel positieve als negatieve effecten. In dit blog geven wij vanuit onze optiek commentaar op actuele zaken. Zeer divers, zeer onregelmatig, heel vaak serieus, maar niet altijd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten